‌Algemene voorwaarden:

 

1. Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

 

‌Zorgaanbieder

De rechtspersoon, Drie-Dimensionaal B.V., die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg.

Cliënt

Een natuurlijk persoon die zich tot een zorgaanbieder wendt of heeft gewend teneinde zorg heeft ontvangen dan wel deze reeds ontvangen.

Overeenkomst

De zorg- of begeleidingsovereenkomst.

Zorgverlener

De voor Zorgaanbieder werkzame beroepsbeoefenaar die met de cliënt in het kader van de behandeling of begeleiding persoonlijk contact heeft.

Naastbetrokkene(n)

Familie, partners, vrienden of andere naasten van de cliënt.

Vertegenwoordiger

De (wettelijke) vertegenwoordiger van de cliënt als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of door middel van persoonlijke schriftelijke machtiging door de cliënt.

Zorgplan

Een in samenspraak met de cliënt opgesteld plan, waarin de algemene gegevens en het beeld van de cliënt, zijn beperkingen, mogelijkheden en wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage aan orde komen. Onder het zorgplan wordt ook wel het behandelings- of het begeleidingsplan verstaan.

Dossier

De zorgverlener heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij de relevante informatie noodzakelijk voor de dienstverlening en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening.

Kwaliteitsstandaarden

Richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden, die betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is.

Indicatiebesluit

Een verzekerde die in aanmerking wil komen voor WLZ-zorg moet hiervoor een aanvraag indienen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ bepaalt in een indicatiebesluit of iemand toegang heeft tot de Wlz.

Incident

Een gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt of medewerker van zorgaanbieder heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.

Beschikking

Het besluit waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de Wmo 2015. Deze beschikking wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders (B en W).

 

2. Toepassing

De algemene voorwaarden zijn van toepassing op de dienstverlening binnen coaching, begeleiding en counseling.

 

3. Wijziging

De algemene voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd door zorgaanbieder.

 

4. Familie en naastbetrokkenen

Indien gewenst kan de cliënt zich laten bijstaan door familie en/of naastbetrokkene(n) naar keuze om te helpen een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van de zorg.

Familie en/of naastbetrokkenen hebben recht op overleg met de zorgverlener over de zorg die de cliënt ontvangt, maar alleen als de cliënt dat ook wil. Het kan zijn de cliënt er bezwaar tegen heeft dat de behandelaar met de familie overlegt. Dan spreekt zorgverlener met de cliënt af hoe het contact met familie of anderen verloopt.

 

5. Duidelijke informatie

De cliënt heeft recht op informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorg te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en het moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn. De zorgverlener gaat bij de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.

 

6. Zorg specifieke informatie

Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst bepalen de zorgverlener en cliënt in onderling overleg welke zorg het beste bij de cliënt past en wisselen zij informatie uit die relevant is voor de zorg. In ieder geval wordt besproken:

• Het recht op vrije keuze van de zorgverlener binnen de mogelijkheden van zorgaanbieder;

• De eventuele diagnose, het doel, de kans op succes en de mogelijke risico’s en eventuele neveneffecten mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de cliënt;

• De naam van de verantwoordelijke zorgverlener en die van andere betrokken zorgverleners;

• De ervaring van de betrokken zorgverleners;

• Overige aspecten, zoals de wachttijd en (aanvullende) kosten.

 

7. Algemene informatie

De zorgverlener stelt de cliënt, afgestemd op de behoefte en mogelijkheden, informatie ter beschikking. De zorgverlener geeft informatie over:

• Zorgaanbieder;

• De gang van zaken van het zorgproces, zoals de intake, het opstellen van een eventueel zorgplan, de zorgverlening en het maken van afspraken die betrekking hebben op de specifieke situatie van de cliënt;

• Betaling voor kosten voor aanvullende diensten, eigen risico en de mogelijk niet vergoede zorg;

• De klachten- en geschillenregeling;

• Omgang van zorgaanbieder met naastbetrokkenen;

• Het privacyreglement, de privacyverklaring, het gebruik van persoonsgegevens voor onderzoek en over maatregelen rondom privacy.

 

8. Tot stand komen van de overeenkomst

De overeenkomst tussen de cliënt en zorgaanbieder komt uitsluitend tot stand indien:

• De cliënt of diens vertegenwoordiger kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan;

• Zorgaanbieder redelijkerwijs van oordeel is dat de hulpvraag van de cliënt kan worden beantwoord;

• Een voor de financiering noodzakelijke verwijzing, indicatiebesluit is afgegeven dan wel een beschikking door de gemeente.

 

9. Het opstellen van het zorgplan

9.1 De zorgverlener draagt zorg voor de aanwezigheid van een zorgplan.

9.2 De zorgverlener biedt de cliënt ondersteuning aan bij het overleg over het zorgplan.

9.3 De zorgverlener begint de zorg nadat de cliënt of zijn (wettelijk) vertegenwoordiger heeft ingestemd met het (voorlopige) zorgplan.

9.4 In acute situaties, waarbij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt, omdat onmiddellijke behandeling nodig is om ernstig nadeel voor de cliënt te voorkomen, kan worden afgeweken van het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel. In dat geval vindt overleg tussen zorgverlener en cliënt zo spoedig mogelijk na de afwijking plaats.

9.5 Indien cliënt of zorgverlener afwijking van het zorgplan noodzakelijk acht, vindt onderling overleg plaats. Het zorgplan bevat in ieder geval:

• De doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt met in achtneming van de eventuele beschikking van de gemeente;

• De wijze waarop de zorgverlener en de cliënt de gestelde doelen proberen te bereiken;

• Wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners, en wie de cliënt op die afstemming kan aanspreken;

• De frequentie waarmee en de omstandigheden waaronder het zorgplan met de cliënt zal worden geëvalueerd en geactualiseerd, waarbij in geval van een nieuwe beschikking van de gemeente in ieder geval een evaluatie van het zorgplan plaatsvindt.

 

10. Privacy tijdens de zorgverlening

De zorgaanbieder hanteert een privacyreglement.

 

11. Kwaliteit van de zorg

Als norm voor goed zorgverlenerschap gelden de richtlijnen zoals gehanteerd door het registerplein.

 

12. Incidenten

12.1 Zo spoedig mogelijk na een incident die voor de cliënt merkbare gevolgen heeft of kan hebben, informeert zorgverlener de betreffende cliënt en/of diens vertegenwoordiger over:

• De aard en de oorzaak van het incident;

• Of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.

12.2 Als een incident gevolgen heeft voor de begeleiding van de cliënt, bespreekt zorgaanbieder de voor de aanpak daarvan mogelijke zorgverleningsalternatieven met de cliënt en/of diens vertegenwoordiger en maakt afspraken over de aanvang van de gekozen zorg en het vervolg.

 

13. Zorg op afspraak

15.1 Als de zorg plaatsvindt op een vooraf afgesproken moment, zorgt de zorgverlener ervoor dat het voor de cliënt duidelijk is wanneer en op welk tijdstip de betreffende zorg zal plaatsvinden.

13.2 Zorgaanbieder houdt bij het plannen van afspraken zoveel mogelijk rekening met wensen, voorkeuren en beperkingen van de cliënt.

13.3 Indien de cliënt of zorgverlener een gemaakte afspraak niet kan nakomen, moet deze uiterlijk 24 uur van tevoren worden geannuleerd, tenzij er sprake is van een zwaarwichtige reden. Bij niet tijdige annulering wordt 100% van de kosten in rekening gebracht.

13.4 De cliënt wordt geïnformeerd over eventuele extra wachttijd ten opzichte van de afgesproken tijd.

 

14. Goed cliëntschap

14.1 Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst op verzoek van de zorgaanbieder met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs en overlegt de gegevens van zijn zorgverzekeraar, het indicatiebesluit of de beschikking. Kan de cliënt desgevraagd een dergelijk legitimatiebewijs en/of verzekeringsgegevens of de beschikking niet tonen, dan is zorgaanbieder gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst niet te starten op totdat de cliënt de noodzakelijke gegevens heeft overlegd, tenzij onmiddellijke behandeling of begeleiding noodzakelijk is.

14.2 De cliënt houdt zich aan de huisregels en onthoudt zich naar beste kunne van gedrag dat risico oplevert voor de veiligheid van de medewerkers van zorgaanbieder.

14.3 Indien de zorg plaatsvindt in het huis van de cliënt, biedt de cliënt alle noodzakelijke medewerking om de zorgaanbieder in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende arbeidsomstandigheden.

14.4 De cliënt dient zelf de nodige zorg in acht te nemen om schade aan of vermissing van eigendommen te voorkomen.

 

15. Informatieplicht cliënt

15.1 De cliënt geeft de zorgaanbieder, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft.

15.2 Wanneer zich tussentijds wijzigingen voordoen in de situatie van de cliënt die kunnen leiden tot verandering van (de omvang van) de te leveren zorg, is de cliënt gehouden de instelling daarvan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.

15.3 De cliënt die bij de zorgaanbieder op een wachtlijst staat en gedurende de wachttijd de zorg laat uitvoeren door een andere zorgaanbieder, meldt dit aan de eerstgenoemde zorgaanbieder zodra hij met de andere zorgaanbieder is overeengekomen dat de zorg daar zal plaatsvinden.

 

16. Betaling

16.1 De cliënt is zorgaanbieder het overeengekomen tarief verschuldigd voor de overeengekomen zorg en diensten voor zover deze niet rechtstreeks door de zorgverzekeraar, de sociale verzekeringsbank, het zorgkantoor of de gemeente worden betaald.

16.2 Indien de financiering van de zorg niet zeker is, bijvoorbeeld door het ontbreken van een zorgverzekering, verwijzing, indicatiebesluit of beschikking, worden er onderling afspraken gemaakt over een alternatieve financiering.

16.3 Voor de vooraf overeengekomen door de zorgaanbieder in rekening te brengen (aanvullende) kosten van zorg en diensten stuurt de zorgaanbieder een duidelijk en gespecificeerde factuur aan de cliënt, met daarin opgenomen een betalingstermijn van 14 dagen.

16.4 De zorgaanbieder stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 7 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.

16.5 Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald, is de zorgaanbieder gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.

 

17. Beëindiging van de overeenkomst

De overeenkomst eindigt:

• Met instemming van beide partijen;

• Na een eenzijdige, ondubbelzinnige opzegging van de overeenkomst door de cliënt;

• Na een eenzijdige opzegging door de zorgaanbieder met inachtneming van het bepaalde in artikel 19;

• Bij het overlijden van de cliënt;

• Op de einddatum genoemd in het indicatiebesluit en er geen nieuw besluit is.

• Wanneer de geldigheidsduur van de beschikking waarop de overeenkomst is gebaseerd is afgelopen.

 

18. Nieuwe beschikking

18.1 Indien de zorg wordt geleverd op grond van een beschikking en de geldigheidstermijn van de beschikking op korte termijn afloopt en zorg nodig blijft, is de zorgaanbieder behulpzaam bij het aanvragen van een nieuwe beschikking.

18.2 Wanneer de hulpvraag van cliënt zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt dat de zorgaanbieder niet meer in staat is om verantwoorde zorg te leveren binnen de grenzen van de in de beschikking aangegeven aard en omvang van de zorgaanspraak ondersteunt de instelling desgevraagd de cliënt bij het aanvragen van een nieuwe beschikking.

 

19. Opzegging van de overeenkomst door de zorgaanbieder

19.1 De zorgaanbieder is gerechtigd de overeenkomst de overeenkomst op te zeggen, indien:

• De financiering, de verwijzing, de indicatie of een geldende beschikking voor de zorg komt te ontbreken.

• De cliënt herhaaldelijk diens verantwoordelijkheden uit de overeenkomst niet nakomt of kan nakomen, daarop herhaaldelijk is aangesproken maar hij of zij zijn of haar gedrag niet verandert en dit heeft geleid tot een zodanige situatie dat het langer voortduren van de overeenkomst in redelijkheid niet langer van de zorgaanbieder kan worden gevergd;

• De cliënt zodanig ernstige strafbare feiten begaat die een duidelijke weerslag hebben op de relatie met de zorgverleners, dat het voortduren van de overeenkomst niet langer in redelijkheid van de zorgaanbieder kan worden gevergd;

• Door toedoen van naasten van de cliënt ernstige spanningen met de zorgverleners ontstaan, waardoor voortzetting van zorgvuldige zorg wordt bemoeilijkt;

Indien de zorgvraag van de cliënt dusdanig verandert dat het niet meer van de zorgaanbieder kan worden verlangd dat zij de zorg verleent zoals is overeengekomen en is vastgelegd in het zorgplan.

Indien de zorgverlener niet meer in staat is om kwalitatieve zorg te leveren, bij voorbeeld door een verstoorde therapeutische relatie.

19.2 Bij beëindiging van de overeenkomst neemt de zorgaanbieder de termijn in acht die is omschreven in de overeenkomst.

19.3 Bij zwaarwegende redenen, zoals gebruik van geweld, kan de zorg per omgaande worden stopgezet.

 

20. Nazorg

Bij het beëindigen van de overeenkomst kan de de zorgverlener indien gevraagd behulpzaam zijn bij het zoeken naar nieuwe hulpverlening.

 

21. Klachtenregeling

De zorgaanbieder beschikt over een regeling voor de opvang en afhandeling van klachten en behandelt klachten overeenkomstig deze klachtenprocedure.

 

22. Geschillencommissie

De cliënt kan in het kader van zorg omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg naast de andere bestaande mogelijkheden een geschil voorleggen aan een geschilleninstantie conform de Wet kwaliteit klachten en geschillen en zorg (Wkkgz) indien de behandeling of begeleiding van de klacht in onvoldoende mate de ontevredenheid van de cliënt of instelling wegneemt, indien de klachtenregeling niet voldoende is nageleefd of in redelijkheid niet kan worden verlangd dat de cliënt onder de gegeven omstandigheden zijn klacht over een gedraging van de zorgaanbieder in het kader van de zorgverlening bij de zorgaanbieder indient.

 

 

 

 

MIssie en visie
Kwaliteit
Werken bij Drie-Dimensionaal
Stage bij Drie-Dimensionaal

Drie-Dimensionaal B.V.
013 - 2 07 90 40
info@drie-dimensionaal.nl

KvK: 65161068
AGB: 41419936